Ashwagandha jako suplement dla mózgu i zdrowia psychicznego

Ashwagandha (lub po polsku Witania ospała) jest jednym z najpopularniejszych suplementów. Jej popularność wynika z dobroczynnych właściwości, które pozwalają poprawić tolerancję na stres psychologiczny (w pewnym stopniu też fizyczny) oraz poprawić samopoczucie. Jak działa Ashwagandha?

Właściwości Ashwagandhy

  1. Redukcja stresu – niektórzy odczuwają relaksujący wpływ Ashwagandhy już po jednorazowym użyciu, jednak jej efekt wzrasta wraz z czasem stosowania. Działanie antystresowe potwierdzone zostało w licznych badaniach na ludziach i modelu zwierzęcym. Efekt obserwowano i w ocenie psychologicznej za pomocą specjalistycznych kwestionariuszy, i w badaniach fizjologicznych, poprzez spadek markerów stresu, m.in. poziomu kortyzolu, który zwany jest hormonem stresu.
  2. Poprawa samopoczucia – Ashwagandha jest popularnym wyborem, jako skuteczne zioło na depresję, by łagodnych jej objawach. Wybierają ją osoby, których stadium zaburzeń nie jest jeszcze wysokie, lub te, które z różnych względów obawiają się wizyty u psychiatry i farmakoterapii.
  3. Lepszy sen – wielu użytkowników raportuje, że dzięki Ashwagandzie udaje im się szybciej zasypiać, a sam sen jest głębszy. Nie powinno to nikogo dziwić, w obliczu dość intensywnego działania uspokajającego.
  4. Poprawa pamięci – niektórzy kwalifikują Ashwagandhę jako środek nootropowy, który poprawia koncentracją, wspomaga pamięć i redukuje odczucie zmęczenia. Takie działanie może objawiać się przy dłuższym stosowaniu, jednak należy nie jest ono mocno intensywne. W kwestii samej poprawy kognicji jest wiele skuteczniejszych suplementów, dlatego w tym przypadku traktujemy to jedynie jako dodatkową korzyść.

Dawkowanie Ashwagandhy

W przypadku standaryzowanych ekstraktów, które zazwyczaj mają około 5% witanolidów (te dobrej jakości) stosuje się 300-600 mg ekstraktu Ashwagandhy dziennie. Dobra praktyką jest suplementacja codzienna przez okres minimum miesiąca, a optymalnie 2-3 miesięcy. Na rynku dostępne też są sproszkowane korzenie, które nie są ekstraktami. W ich przypadku stosuje się około 1 łyżeczki dziennie (3-5g).