Dieta a zrównoważony tryb życia

Wszyscy wiemy, że dobra dieta odgrywa niebotyczną rolę w regulowaniu naszego zdrowia. Wiemy też, że niekiedy utrzymanie rygorystycznej diety jest niesamowicie trudne. Z czego to wynika? Zazwyczaj z tego, że dieta nie jest dopasowana do możliwości danej osoby lub też nie ma zachowanej równowagi pomiędzy trybem życia, a kompozycją diety.

Jak dobrać dietę do trybu życia?

Na pewno trzeba się zastanowić, czy mamy możliwość przygotowywania posiłków bezpośrednio przed spożyciem, czy może przez natłok obowiązków musimy przygotowywać posiłki na zapas? Czy często niespodziewane sytuacje zmuszają nas do zjedzenia na mieście? Jakie smaki lubimy? Jaki jest poziom aktywności fizycznej?

Gdy musimy przygotowywać posiłki rano na cały dzień, warto wyposażyć się w odpowiednią ilość szczelnych pojemników. Dania warto wybierać takie, by nie traciły szybko świeżości i by smakowały dobrze również na zimno. Najlepiej by każdy z nich uwzględniał rozsądną ilość każdego z makroskładników i porcje warzyw lub owoców. Jeśli mamy jednak możliwość przygotowywania każdego posiłku osobno, to sprawa jest dużo prostsza. Warto jednak wtedy również z rana przygotowywać listę planowanych posiłków, jakie będziemy później przyrządzać. Dzięki temu lepiej utrzymamy założenia diety i w mniejszym stopniu będziemy ulegać pokusom na odejście od założeń.

Gdy żyjemy w biegu i często zmieniają nam się plany, warto zadbać by mieć zawsze pod ręką zdrowe przekąski, które nie psują się szybko. Mogą to być chociażby batoniki lub ciasteczka proteinowe, ale też suszone warzywa, beef jerky, kabanosy itp., w zależności od naszych upodobań kulinarnych. Można je trzymać w torebce/plecaku, w schowku samochodowym, albo w szufladzie w biurku, gdy zdarza nam się zostać na nadgodziny.

Gdy dużo się ruszamy w ciągu dnia, to jest możliwość, że częściej będziemy odczuwać apetyt. Warto zatem planować więcej posiłków, by pokryć zwiększone zapotrzebowanie kaloryczne. Gdy wysoka aktywność wynika nie tylko z naszych chęci, ale i obowiązków, to warto ustalić jakie posiłki/pokarmy dodają nam energii i nie wywołują chęci drzemki.

Warto mieć też na uwadze, że gdy dieta sprawia nam problem, to jest możliwość zasięgnięcia porady specjalisty – Doradca dietetyczny